10 tipů na efektivní spolupráci s blogery

Dlouhou dobu se mnohé společnosti vyhýbali blogům a pohrdali jimi. Oddělení marketingu se obávala spolupráce s vlivnými, ale nepředvídatelnými autory, které je obtížné sledovat. Přesto se blogeři usilovně snažili získat si důvěru a dokázat, že obsah, který vytvářejí dokáže konkurovat tradičním médiím. Stali se profesionálními obchodními partnery a důležitým prvkem jakékoliv marketingové kampaně. Abyste však zajistili, že spolupráce bude fungovat pro obě strany, měli byste pamatovat na pár věcí.
Začněte vydělávat peníze ještě dnes.
Zaregistrujte se zdarma

PR a marketing vědí velmi dobře, že blogy vytvářejí nové možnosti reklamy a umožňují nekonvenční propagaci. Blogeři mohou být skvělými partnery pro vývoj image použitím storytellingu. Navíc nemusí být tak objektivní jako novináři (neboť jejich vlastní názor je součástí jejich atraktivnosti) i když být dobrým kritikem je vždy užitečné.

Práce s blogery je však náročnější a vyžaduje dobře promyšlenou a šikovně naplánovanou strategii. Nicméně rychle přináší profit. Blogeři, kteří pracují se společnostmi mohou udělat mnohem více, aby zabavili publikum a jsou neuvěřitelně kreativní, pokud jde o propagaci. Jejich blog je zaměřen na cílovou skupinu, kterou hledáte. Inteligentně navržena kampaň zaměřena na blogy může mít lepší efekt než drahý marketing na posílení image. Čtenáři se rádi seznámí se značkami prezentovanými na blozích, obsah blogu má mnohem větší virální potenciál, cílová skupina je více zapojena a blogeři mají větší vliv na náladu a pocity čtenářů.

Spolupráce s blogery je jiná než spolupráce s novináři nebo ostatními médii. Vyžaduje si odlišné vztahy, metody a mírnou změnu postoje. Navíc špatně nastavená kampaň může být katastrofou pro vaši image, zvláště když si uvědomíte, že pokud dojde ke konfliktu, uživatelé internetu se postaví na stranu blogera. Připravili jsme proto 10 jednoduchých pravidel spolupráce, která může být vaší značce prospěšná.

1. Vytvořte strategii

Předtím, než začnete nějakou spolupráci, měli byste vypracovat realizovatelnou strategii, která bude obsahovat: cíle (zvláště ty kvalitativní, i když i kvantita je důležitá), rozsah (co budete nabízet a jak to uděláte), metody (můžete použít již existující nástroje na monitoring sociálních médií), což požadujete na oplátku, kdo bude zodpovědný a jaký rozpočet máte k dispozici. Bloger by měl rozumět poselství, které chcete doručit a musí si být jistý tím, co požadujete. Měli byste rozumět pravidlům blogosféry a musíte navrhnout jasnou a stabilní spolupráci.

2. Vyberte si zodpovědnou osobu nebo agenturu

Když pověříte osobu odpovědnou za kampaň, nezapomeňte na jednu věc – tato aktivita bude trvat nějaký čas a vyžaduje spoustu mezilidských dovedností a zkušeností. Pokud si chcete vytvořit dlouhodobý vztah mezi vaší značkou a blogery, osoba, která se stará o komunikaci by měla znát značku velmi dobře, měla by rozumět sociálním médiím a musí mít dobře rozvinuté dovednosti v oblasti sociálních médií a PR (nemluvě o způsobech).

Některé společnosti se rozhodnou zaměstnat agentury, aby pro ně tuto práci udělali. Není to špatný nápad, zvláště pokud plánujete kampaň, která bude zahrnovat několik blogů. Služby agentury jsou komplexní a odborníci, kteří tam pracují se dokáží vypořádat s většinou situací a krizí, které se mohou objevit. Na druhou stranu, přímá spolupráce bez pomoci "zprostředkovatele" může být pro blogery poutavější a osobnější.

3. Blogery si vyberte rozumně

Chcete-li spolupracovat s blogery osobně, udělejte si důkladný průzkum – nejdříve si všimněte aktuálnosti a pak zvažte dosah. Přečtěte si blog, pochopte ho, jeho autora (styl, prezentaci) a čtenáře (komentářů, autorská výzva, reakce na příspěvky). Používejte již existující nástroje na monitorování sociálních médií, jako jsou SoTrender nebo Brand24. Zkontrolujte průzkumné panely na marketingové účely (Hash.fm). Můžete také zkontrolovat aktuální žebříček blogů, ale nevynechejte blogery, kteří nejsou v top hodnoceních, protože ti mohou mít pro vás více času a vynaložit více úsilí, neboť po nich není neustálá poptávka. Kdo ví, možná spolupráce s blogerům druhé řady vám oběma přinese větší profit?

4. Jasně definujte pravidla

Určete pravidla spolupráce se svým blogerem. Jaké produkty chcete dodávat? Jak často? Jak rychle by se měl článek objevit a v jaké formě (soutěž, text, speciální akce, jaké fotografie nebo videa se objeví, existují nějaké srovnání mezi produkty)? Jak budou články propagované (sdílení na sociálních sítích Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube) a samozřejmě jaká bude odměna.
Posledním aspektem je hranice, kterou mnoho společností nedokáže překročit, myslíc si, že přístup k produktu je odměna samotná. Může to být pravda, pokud mluvíme o blogerech z tzv. druhé řady nebo o drahých výrobcích (elektronika, výlety nebo auta). Ale ve většině případů byste měli být připraveni jednoduše blogerovi zaplatit. Uznávání autoři s velkou čtenářskou základnou mohou (a měly by) získávat profit ze své práce. Průzkum provedený společností Hash.fm ukázal, že téměř 70 % blogerů negativně hodnotí společnosti, které požadují spolupráci, aniž za ni zaplatili.


Zdroj: Hash.fm report “Spolupráce se značkami vnímaná digitálními influencery”

5. Nepřemýšlejte jako inzerent

Očekáváte určitý počet publikací ve vybraných médiích s vybraným dosahem za dohodnutou sumu peněz. Měli byste zapomenout na tento způsob myšlení, když spolupracujete s blogery. Můžete požadovat minimální dosah nebo úsilí (například – počet článků), ale největší výhodou blogerů je jejich unikátnost a vybraná základna čtenářů.

Proto, pokud pokračujete ve své marketingové kampani, vyberte si autory, kteří mají dosah, který vás uspokojí. Tímto způsobem se můžete vyhnout tlaku na blogera a nebudete potřebovat falešnou sbírku lajků a sdílení, které nijak pozitivně neovlivní kampaň.

Nebombardujte své blogery s připravenými články, popisy produktů, obrázky nebo videi. Neočekávejte, že se budou řídit materiály, které publikujete na své vlastní webové stránce nebo v marketingových publikacích. Vytvořte samostatnou jedinečnou kampaň. Chcete vytěžit z pomoci blogerů, protože poskytují nestandardní marketing. Vezměme si například kampaň na prací prostředky Ariel – společnost poslala vybraným blogerům zašpiněné barevné značkové oblečení spolu s lahví odstraňovače skvrn. Aby poznali značku oblečení, museli ho blogeři vyprat. Tato kampaň byla velmi úspěšná a získala velkou pozornost sociálních, a i tradičních médií.


Jak správně využít potenciál blogerů? Dalším příkladem je kampaň zmrzliny Cloud 9. Vystřelila blogery do nebes.

6. Přistupujte k nim individuálně a buďte partnerem

Nepovažujte blogera za jednoho z mnoha, i když spolupracujete s mnoha z nich. Díky individuálnímu přístupu se bloger více zapojuje do života produktu. Trochu úsilí při budování osobního vztahu bude vidět v závěrečné fázi spolupráce.

Individuální kontakt neznamená, že musíte být kamarád všech blogerů, navštěvovat jejich oslavy narozenin a přehánět to s dobrými vztahy. Buďte osobní, ale seriózní. Nedívejte na ně zvysoka, nebuďte šéf. Blízký, ale profesionální vztah, zdravá dávka odstupu mezi vámi je nejlepší způsob, jak spolupracovat.

Blogeři znají svou branži a považují svou práci za skutečné zaměstnání, takže se vyplatí budovat s nimi skutečné obchodní vztahy.

7. Buďte otevření nápadům vašich blogerů

Mnoho společností se stále obává nekonvenčního myšlení a vytvoření něčeho víc, než je jen soutěž nebo porovnání produktů, přesto se objevují i odvážné strategie. Připravují se programy pro ambasadory značek nebo akce speciálně pro blogery. Možná by stálo za to poslechnout si blogery samotné. Přizvěte je ke spolupráci tím, že jim poskytnete možnost říci něco v kampani a umožněte jim vytvořit jejich vlastní vizi a pravidla.

Tabulka níže znázorňuje, že ROI influencer marketingu je srovnatelný nebo lepší než jiných marketingových kanálů.

Zdroj: https://www.bigcommerce.com/blog/influencer-marketing-statistics/#what-is-influencer-marketing

To dokazuje, že blogy jsou poutavější než webové stránky společnosti, i když mají nižší rozpočet a (obvykle) je vytvářejí neprofesionálové. Stojí za to důvěřovat blogerům, protože znají své čtenáře nejlepší, mohou produkt vidět jinak než vy, a mohou vytvořit větší zájem a angažovanost, pokud je necháte pracovat vlastním způsobem. Podle Hash.fm pouze 3 % blogerů očekává, že získají hotové marketingové materiály. Většina si myslí, že vytvoření reklamy jimi samotnými nebo ve spolupráci se značkou je tou správnou cestou.

Zdroj: Hash.fm “Spolupráce se značkami vnímaná digitálními influencery”

8. Monitorujte

Nečekejte, dokud vám bloger podá zprávu o činnosti. Čtěte si blogy sami, prokažte, že i vy se zapojujete do kampaně, pochvalte autora, pokud se vám něco líbí a uveďte své vlastní návrhy. Mluvte, pokud chcete změnit nasměrování kampaně. Sledujte činnost ostatních blogerů a svou konkurenci. Vyhledejte inspiraci a nápady, zaznamenejte nové trendy. Pokud spolupracujete s agenturou, vyžádejte si pravidelné zprávy – tímto způsobem uvidíte potřebu úprav poměrně rychle.

9. Řešte problémy

Buďte připraveni na negativní komentáře, kritiku nebo chyby. Pokuste se rychle reagovat a navrhněte uspokojivé řešení. Když musíte, přiznejte si chybu. Neskrývejte hlavu do písku, nezlehčujte problém, blogera neodpisujte. Válku mezi vámi a uživateli internetu nelze vyhrát, zvláště pokud je chyba zřejmá. To neznamená, že byste se měli vzdát a nedělat nic, protože dokonce i porážky se mohou změnit na vítězství.

10. Překvapte

Pokud od blogera očekáváte kreativitu a skvělé nápady, ukažte, že i vy jste nápadití. Dejte víc než jen minimum, překvapte autora něčím pěkným k jeho narozeninám nebo dokonce bez jakékoliv zvláštní příležitosti. Pokud odesíláte produkty pro testování, starejte se o balení a navrhněte něco jedinečné a personalizované. Navrhněte pro čtenáře nějaký výhodný dárek – speciální nabídky, slevy, pozornost podniku. Doporučte nenapodobitelné akce a vytvořte angažovanost své značky. Tímto způsobem bude spolupráce s vámi nejen zisková, ale i zábavná. Pamatujte – jste velvyslancem značky, takže váš přístup k blogerovi se odráží v přístupu blogery k vašemu produktu.

O autorce:
Justyna Fabianczyk – výzkumná pracovnice a tvůrkyně komplexní marketingové komunikace. Pomáhá budovat "talking-brand", která dokáže reagovat na potřeby svých zákazníků, inspirovat se a být společensky poutavá. Je absolventkou Katedry žurnalistiky Varšavské univerzity. Specializuje se na média, komunikaci a public relations. Pracuje jako copywriterka, konzultantka a odbornice na PR

Vaše komentáře (0)
Redaktori WhitePress-u si vyhrazují právo odstranit urážlivé komentáře vůči jiným lidem, které obsahují vulgární slova nebo se netýkají témata.
Správcem osobních údajů je WhitePress s.r.o. se sídlem v Petrovicích u Karviné, Dolní Marklovice 392, Vaše osobní údaje jsou zpracovávány pro marketingové účely WhitePress s.r.o. a subjekty, které mají zájem uvádět na trh své vlastní zboží nebo služby. Marketingový cíl WhitePress s.r.o. zahrnuje komerční informace o konferencích a školeních souvisejících s obsahem publikovaným v části Znalostní báze.

Právním základem pro zpracování Vašich osobních údajů je legitimní účel sledovaný Správcem a jeho partnery (čl. 6 odst. 1 písm. F GDPR).

Uživatelé mají následující práva: právo požádat o přístup k jejich údajům, právo na jejich opravu, právo na vymazání údajů, právo na omezení zpracování a právo na přenos dat. Další informace o zpracování Vašich osobních údajů, včetně Vašich práv, naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.
Přečtěte si vše
  • Článek ještě nebyl komentován.
Správcem osobních údajů je WhitePress s.r.o. se sídlem v Petrovicích u Karviné, Dolní Marklovice 392, Vaše osobní údaje jsou zpracovávány pro marketingové účely WhitePress s.r.o. a subjekty, které mají zájem uvádět na trh své vlastní zboží nebo služby. Marketingový cíl WhitePress s.r.o. zahrnuje komerční informace o konferencích a školeních souvisejících s obsahem publikovaným v části Znalostní báze.

Právním základem pro zpracování Vašich osobních údajů je legitimní účel sledovaný Správcem a jeho partnery (čl. 6 odst. 1 písm. F GDPR).

Uživatelé mají následující práva: právo požádat o přístup k jejich údajům, právo na jejich opravu, právo na vymazání údajů, právo na omezení zpracování a právo na přenos dat. Další informace o zpracování Vašich osobních údajů, včetně Vašich práv, naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.
Czytaj całość
Doporučené články