Jak snížit míru opuštění stránek? Efektivní způsoby, jak zlepšit míru opuštění

Míra okamžitého opuštění není nic jiného než podíl návštěv, během kterých určitá osoba navštívila danou stránku a pak ji opustila. Jak se v praxi ukázalo, míra okamžitých opuštění může způsobit mnoho zmatku, zejména pro majitele webových stránek, kteří nemají úplné znalosti o tom, jak ji interpretovat. Zde je vše, co potřebujete vědět o ukazateli míry opuštění stránek a o tom, jak proti tomuto fenoménu bojovat.
Začněte vydělávat peníze ještě dnes.
Zaregistrujte se zdarma

O čem nás informuje míra okamžitých opuštění?

Míra opuštění poskytuje vlastníkům webových stránek znalosti o tom, jak jsou jejich stránky optimalizovány a jak se na nich uživatelé chovají. Obecně by se dalo říci, že míra okamžitých opuštění odpoví na otázku, zda uživatel oceňuje váš přínos k přípravě stránky, zda je váš koncept správný a zda je architektura stránky navržena tak, aby usnadňovala navigaci po ní. Kdyby však pouze vyvození závěrů z míry okamžitých opuštění bylo tak jednoduché, zvýšení míry konverze by nebylo problémem a každý vlastník stránek by rychle věděl, co se má změnit.

Infografika. Vzorec pro výpočet míry okamžitého opuštění.

Teoreticky platí, že čím je míra okamžitých opuštění vyšší, tím horší účinek to bude mít na vaše stránky, ale měli byste se však obávat až po analýze konkrétní vstupní stránky. Proč bude taková schéma aktivit nejlepší?

Protože je tu problém s interpretací dat shromažďovaných podle míry opuštění. Neexistuje žádné schéma, které by bylo možné přijmout pro všechny služby. Vyžaduje se individuální analýza a především znalost konkrétní webstránky a její podstránek. Vysoká míra opuštění nemusí nutně znamenat, že uživatel nenašel na vašem webu cenné informace nebo produkt. Tato situace může také naznačovat, že je to právě naopak - uživatel se naučil vše, co k danému tématu hledal, a vrátil se k hledání, aby našel něco jiného. Je to tak například v případě blogů s příručkami, když je jeden údaj schopen uspokojit potřeby osoby, která hledá informace.


V případě blogů se předpokládá, že na stránkách obsahujících články může být míra okamžitých opuštění vysoká a není to nic špatného. Stručně řečeno: uživatel vstoupil na stránku, přečetl si článek a odešel. Co ale pokud má tento článek podnítit uživatele ke koupi? Předpokládejme, že prodáváte přenosné počítače a vaše obsahová část zahrnuje spolehlivý a profesionální článek o nejlepších přenosných počítačích roku 2019. Zahrnuje vnitřní odkazy na produkty ve vašem obchodě v naději, že si uživatel vybere jeden z nich a koupí ho pomocí vnitřních odkazů umístěných v obsahu. Smůla je, že míra opuštění je velmi vysoká. Měli bychom to v této situaci, protože jde o blog, pokorně přijmout a nechat uživatele odejít? Nebo možná zkusit článek optimalizovat jakýmkoliv způsobem a přidat ještě více CTA (Call To Action - Výzva k akci) povzbuzující ke koupi? Určitě to stojí za vyzkoušení. Je také třeba věnovat pozornost jiným faktorům, jako je například analýza asistované konverze. Nezapomeňte, že uživatelé nemusí být připraveni na nákup při čtení článku, což znamená, že míra okamžitých opuštění vám nemusí vždy poskytnout ucelený obraz o účinnosti nebo jejím nedostatku v obsahové části.

- Martyna Zagórska, SEO Manager ve společnosti Content Solutions.


Vysoká míra okamžitých opuštění v odvětví internetového obchodu je mnohem složitější otázkou. Znamená to, že máte špatně optimalizovaný nákupní košík, něco na webu nefunguje tak, jak by mělo, nebo strom kategorií je příliš rozsáhlý a proto příliš komplikovaný. Pokud příliš mnoho uživatelů navštěvujících vaše stránky nepodnikne žádné kroky, něco není něco v pořádku - nekupují, nezaregistrují se, nebo nezanechají komentář.

Vysoká míra opuštění v internetovém obchodě je mimořádně nebezpečná. Proto se vyplatí věnovat větší pozornost analýze takovýchto webových stránek.

Míra opuštění pro jednostránku a blogy - na co je třeba pamatovat?

Míra opuštění by se zde měla interpretovat trochu jinak než pro velké stránky. Koneckonců, jak je uvedeno výše, pokud někdo přišel na článek v blogu kliknutím na konkrétní URL adresu a potom web opustil, neznamená to, že na něm nenašel nic cenné. Naopak lze v tomto konkrétním případě váš obsah uspokojil potřebu získat znalosti.

Nezapomeňte také, že konkrétní uživatel mohl být na web přilákán prostřednictvím newsletteru. Zprávy, které v něm uvedete, mohou zaznamenat mnoho tzv. jednostránkových návštěv.

Stránka typu "one-page" nebo tzv. jednostránka s kontaktními údaji nebo firemní prezentací zaznamená jednu, obvykle krátkou návštěvu. Pokud se někdo na takovou stránku vrátí, dá vám obvykle doporučení.

V takových případech je proto míra opuštění nejen odůvodněná, ale především nespolehlivá. Je důležité o tom informovat zákazníky, kteří nezohledňují faktory související s účelem obsahu a danou podřízenou stránkou a nesprávně interpretují údaje shromážděné blogem.

Pokud chcete získat více z analýzy míry opuštění, měli byste vzít v úvahu i čas, který uživatel strávil na stránce. Bude to docela subjektivní hodnocení, protože pro každého se čas potřebný na analýzu vhodnosti konkrétní podstránky může lišit. Dá se však předpokládat, že přibližně 12 sekund je minimum potřebné k tomu, abyste se nejprve seznámili s obsahem konkrétní stránky. Jak můžete získat cenné informace na základě tohoto předpokladu? Ve službě Google Analytics se vyplatí využít možnost sledování událostí. Informace o shromážděných údajích nastavujeme tak, aby se míra okamžitých opuštění vypočítala před uplynutím času, který jsme stanovili jako minimum.

Parametr času je vždy uveden v milisekundách. Pamatujte, že 1 sekunda = 1 000 milisekund.

Optimalizace webových stránek s vysokou mírou opuštění - měla by se implementovat co nejdříve?

Jedna věc je jistá - nestojí to za to dělat změny během počáteční analýzy konkrétní stránky. Ve skutečnosti nezáleží na tom, zda je míra opuštění vysoká, pokud je dosažen obchodní cíl. Samotné snížení míry opuštění nemusí skutečně přinést žádné výhody. V takové situaci je lepší strávit čas jinými činnostmi než optimalizací tohoto ukazatele.

V zájmu efektivní práce se vyplatí analyzovat míru okamžitých opuštění:

  • stránek, které generují největší příjem,
  • stránek s nejvyšší generovanou návštěvností,
  • stránek, na kterých vidíte šanci na zlepšení kvality návštěvnosti.

Zdroj: Google Analytics.

Chcete-li kontrolovat míru opuštění ze získaných údajů a vyvodit z nich příslušné závěry, nezapomeňte, že:

  • se všeobecně uznává, že informační stránky, které jsou navštěvované hlavně s cílem najít telefonní číslo, mohou mít vysokou míru opuštění,
  • blogy s velkým množstvím příruček a hodnotným obsahem by měly mít nejnižší možnou míru opuštění,
  • online obchody - co s nimi? Zde je to různorodé a názory se liší. Co si o tom myslí odborníci?

Jak můžete zlepšit míru opuštění, pokud je to nutné? Užitečné tipy

Začněte zjištěním příčiny problému. Za vysokou míru opuštění je nejčastěji zodpovědný příliš dlouhý čas načítání stránky. Ano, mnoho online obchodů, zejména v odvětvích krásy a módy, má stále tento problém. Uživatelé nechtějí ztrácet svůj drahocenný čas na takových stránkách. Velmi často se vzdají nákupu a vrátí se k výsledkům vyhledávání. Co můžete dělat v takové situaci? 

Rok 2020 je především bojem zaujmout uživatele, který je "napadán" z každé stránky online reklamou. Zajímavý, návykový a hodnotný obsah, který vyčerpává téma (a mimochodem buduje Thematic thrust authority nebo tematickou důvěryhodnost dané domény), stejně jako variace, jakými je například graficky atraktivní webová stránka (samozřejmě v rozumných mezích) jsou mimořádně užitečné v mnoha video odvětvích. Je třeba si uvědomit, že bude velmi užitečné změřit míru skrolování stránek návštěvníky a sledovat místo, kde většina z nich opouští doménu. Užitečná může být i Yandex Metrica se schopností zaznamenávat návštěvy.

- Paweł Kozłowski, nezávislý konzultant pro PAKO Solutions.

"Útočící" reklamy se určitě vyplatí odstranit, protože jde o prvek, který velmi obtěžuje uživatele. Zejména pokud reklamy zakrývají obsah a je těžké najít symbol "X". Říkáme tedy důrazné NE vyskakovacím oknům.

Neintuitivní navigace a špatně plánovaná mapa stránek jsou dalšími běžnými důvody odchodů. Když se uživatel ztratí v džungli vnořených kategorií a nemůže najít produkt, nelze očekávat, že se stane Sherlockem našeho obchodu. Bude raději hledat řešení a produkt kdekoliv jinde.

I když o potřebě přizpůsobit stránku mobilní verzi se mluví už několik let, v této oblasti máme stále mnoho nevyřízených věcí. Pokud uživatel navštíví webovou stránku pomocí smartphonu nebo tabletu a zjistí, že není přizpůsobena potřebám mobilních zařízení, zavře prohlížeč nebo vyhledá jinou webstránku. Responzivní verzi webové stránky je možné navrhnout s nízkými výdaji.

Pohled na mobilní verzi webové stránky: www.alza.cz.

Nejdříve však musíte zkontrolovat správnou implementaci kódu Analytics a způsob shromažďování údajů. Nesprávná implementace ukáže zkreslený obraz analýzy. Nezapomeňte, že spamová návštěvnost může výrazně zvýšit míru okamžitých opuštění a z toho si není třeba dělat starosti.

Je také vhodné sledovat události v Google Analytics. Co může být událostí? Například skrolování stránky dole nebo přidání produktu do košíku - to je jen jeden malý příklad chování návštěvníků, ze kterého se můžete učit.

Jedním ze způsobů, jak zlepšit míru okamžitých opuštění, může být i správně provedené vnitřní odkazování, a to dokonce i v sekci obsahu na webu, která uživatele na webu udržuje déle. V takovém případě nezapomeňte otevřít odkazy v nových oknech prohlížeče.

Zdroj: https://www.megapixel.cz/jak-fotit-digitalni-zrcadlovkou-dslr-a-bezzrcadlovkou-14-dil-bulb

Může být jazyk zodpovědný za příliš vysokou míru opuštění? Jistě. Při hledání důvodu byste měli důkladně prozkoumat všechny možnosti. Možná, že komunikace, která je příliš specializovaná nebo prostě nesrozumitelná, znamená, že návštěvníci rychle opustí konkrétní sekci a hledají odpovědi na stránkách konkurence. Velmi užitečné může být lepší přizpůsobení jazyka cílové skupině, jakož i zajištění aktualizace údajů v každém záznamu.

Jak vidíte, existuje mnoho faktorů ovlivňujících neuspokojivou míru opuštění. Naštěstí existuje i mnoho řešení, které je možné implementovat, a měli bychom pamatovat na ty nejjednodušší, protože mohou výrazně zlepšit výkon stránky. Úspěšné odstranění problému spočívá především v testování a způsobu provedení změn. Nezapomínejte, že analýza míry opuštění z vaší stránky jako celku nemá smysl. Optimalizační činnosti by se měly provádět zvlášť pro každou část a pro nejdůležitější URL adresy na webu (např. Kategorie nebo produkt, který je zodpovědný za největší konverzi).

Více článků o optimalizaci naleznete na našem Blogu

Vaše komentáře (0)
Redaktori WhitePress-u si vyhrazují právo odstranit urážlivé komentáře vůči jiným lidem, které obsahují vulgární slova nebo se netýkají témata.
Správcem osobních údajů je WhitePress s.r.o. se sídlem v Petrovicích u Karviné, Dolní Marklovice 392, Vaše osobní údaje jsou zpracovávány pro marketingové účely WhitePress s.r.o. a subjekty, které mají zájem uvádět na trh své vlastní zboží nebo služby. Marketingový cíl WhitePress s.r.o. zahrnuje komerční informace o konferencích a školeních souvisejících s obsahem publikovaným v části Znalostní báze.

Právním základem pro zpracování Vašich osobních údajů je legitimní účel sledovaný Správcem a jeho partnery (čl. 6 odst. 1 písm. F GDPR).

Uživatelé mají následující práva: právo požádat o přístup k jejich údajům, právo na jejich opravu, právo na vymazání údajů, právo na omezení zpracování a právo na přenos dat. Další informace o zpracování Vašich osobních údajů, včetně Vašich práv, naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.
Přečtěte si vše
  • Článek ještě nebyl komentován.
Správcem osobních údajů je WhitePress s.r.o. se sídlem v Petrovicích u Karviné, Dolní Marklovice 392, Vaše osobní údaje jsou zpracovávány pro marketingové účely WhitePress s.r.o. a subjekty, které mají zájem uvádět na trh své vlastní zboží nebo služby. Marketingový cíl WhitePress s.r.o. zahrnuje komerční informace o konferencích a školeních souvisejících s obsahem publikovaným v části Znalostní báze.

Právním základem pro zpracování Vašich osobních údajů je legitimní účel sledovaný Správcem a jeho partnery (čl. 6 odst. 1 písm. F GDPR).

Uživatelé mají následující práva: právo požádat o přístup k jejich údajům, právo na jejich opravu, právo na vymazání údajů, právo na omezení zpracování a právo na přenos dat. Další informace o zpracování Vašich osobních údajů, včetně Vašich práv, naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.
Czytaj całość
Doporučené články