Jak zvolit ta nejlepší klíčová slova pro optimalizaci webových stránek?

Jedním z hlavních faktorů, které rozhodují o úspěšnosti SEO aktivit, je strategická analýza klíčových slov. Pokud ji vynecháte a pustíte se rovnou do optimalizace stránek, brzy zjistíte, že něco nehraje: přestože se ve výsledcích vyhledávání pro určité klíčové slovo zobrazujete na poměrně vysok pozici, nepřináší vám to žádné hmatatelné výhody.
Začněte vydělávat peníze ještě dnes.
Zaregistrujte se zdarma

Co je to copywriting?

Copywriting je tvorba obsahu (nejen) pro webové stránky. Obsah může mít různé podoby – může jít o články, příspěvky, tipy, aktuality a tak dále. Běžný je také tzv. SEO copywriting, tedy tvorba obsahu, který je speciálně zacílený na dotazy a fráze nejčastěji zadávané do internetových vyhledávačů.

Co je to klíčové slovo?

Klíčové slovo je výraz, který zadáváte do vyhledávače pokaždé, když hledáte nějaké informace, služby nebo produkty. Klíčovým slovům se také říká fráze nebo klíčové fráze.

Klíčové slovo zadané do vyhledávače

Klíčová slova lze v souvislosti s optimalizací rozdělit do několika skupin:

  • Brandová klíčová slova (brand = značka, název firmy) jsou klíčová slova, která obsahují konkrétní název společnosti či produktu. Brandová klíčová slova mají tu výhodu, že většina webů nevyžaduje žádné úpravy ani zásahy, aby se po zadání klíčového slova, které obsahuje název firmy nebo značky, umístily na prvním místě výsledků vyhledávání. Proč?
    • Název firmy je většinou unikátní (pokud jste tedy zatím nezvolili název své společnosti nebo značky, určitě ověřte, zda existují další podniky se stejným názvem, jinak riskujete, že se vaše firma neocitne na prvním místě mezi výsledky vyhledávání k brandovému klíčovému slovu).
    • Název domény je většinou stejný jako název firmy, díky čemuž se stránky s názvem firmy umístí vysoko.
  • Obecná klíčová slova jsou klíčová slova, která obvykle sestávají z jednoho až dvou výrazů. Tato slova nejčastěji zadávají uživatelé, kteří mají zájem o určité produkty nebo služby, zatím však nemají přesné preference. To, že se mezi výsledky k těmto klíčovým slovům umístíte vysoko, nemusí tedy nutně znamenat, že z toho budete finančně profitovat. Optimalizace na tato klíčová slova je také mnohem složitější i kvůli velké konkurenci.

           Ukázková obecná klíčová slova jsou třeba tato:

  • „boty”
  • „zájezdy”
  • „hodinky”
  • Longtailová klíčová slova jsou klíčová slova, která sestávají z více než dvou výrazů. Uživatelé, kteří do vyhledávače zadávají longtailová klíčová slova, mají většinou velmi konkrétní preference a potřeby, a přesně ví, co hledají. Optimalizace na tato klíčová slova je většinou snazší díky nižší konkurenci. Ukázková longtailová klíčová slova jsou například:
    • „kozene zimni boty”
    • „poznávací zájezdy na kubu”
    • „panske hodinky s paskem”

Výše uvedený seznam je relevantní především v případě webových stránek, které jsou zaměřené na obchod, tedy prodej nebo propagaci služeb či produktů. Kromě zmíněných typů klíčových slov existují také klíčová slova čistě informativního charakteru, která souvisejí s vyhledáváním různých nekomerčních informací, např. „hlavní město Keni", „jak zavázat kravatu” nebo „prezident České republiky”.

V případě klíčových slov, která obsahují vícero výrazů, lze určit několik pravidel, která nejlépe vystihuje tato infografika:



Zdroj infografiky: http://www.mediart.pl


Sečteno, podtrženo:

  • Z čím menšího množství výrazů se klíčové slovo skládá, tím je ve vyhledávačích frekventovanější, což jde ruku v ruce s větší konkurencí, které musí čelit; čím tedy méně slov, tím je optimalizace složitější a finančně nákladnější.
  • Z čím většího množství výrazů se klíčové slovo skládá, tím menší konkurenci čelí, ale zároveň to bohužel souvisí i s nižším objemem vyhledávání.

Nutno však dodat, že čím je klíčové slovo delší a složitější, a tím specifičtější a konkrétnější potřeby a preference uživatel má, tím je tedy pravděpodobnější, že uživatel, který si vás z výsledků vyhledávání vybere, najde přesně to, co hledal, a dojde ke konverzi.

Jak zvolit ta správná klíčová slova?

Už tedy znáte jednotlivé typy klíčových slov a jejich charakteristiky a určení, jak ale přijít na ta správná?
Zde najdete několik praktických tipů:

1. Vypište si služby a produkty, které nabízíte

Jedná se o velmi jednoduchý a zároveň ten nejefektivnější způsob, jak tvořit seznamy klíčových slov k optimalizaci. Mějte přitom na vědomí kategorii služeb, ve které působíte. Pokud vlastníte firmu, která své služby poskytuje pouze lokálně (v rámci daného města), ke klíčovým slovům přidejte název vašeho města - právě tímto způsobem vyhledává většina uživatelů místní služby.


Několik ukázek klíčových slov pro místní firmy:

  • Příklad 1: počítačový servis v Ostravě:
    •  „opravy notebooku ostrava”
    •  „opravy pocitacu ostrava”
    •  „cisteni notebooku ostrava”
  •  Příklad 2: e-shop s Apple příslušenstvím
    • „obal iphone 4s”
    • „baterie iphone 6”
    • „nabijecka iphone 4”

 

2. Využijte našeptávač Google

Ve chvíli, kdy do Googlu zadáváte nějakou frázi, se zobrazí našeptávač, který vám nabízí různé další kombinace slov souvisejících s vyhledávanou informací.
Našeptávač najdete na dvou místech:

  •  Pod seznamem výsledků vyhledávání.

  • V políčku, které slouží k zadání klíčového slova.

Tato nápověda slouží nejen k vyhledávání, může být užitečná i při výběru klíčových slov k optimalizaci stránek. Mezi výsledky našeptávače jsou totiž kombinace, které se těm zadaným podobají, mohou být však mnohem vyhledávanější.

3. Použijte nástroj Ubersuggest: https://neilpatel.com/ubersuggest/

Ubersuggest je nástroj založený na stejném principu jako Google našeptávač. Na základě jednoho klíčového slova získáte nápovědu pro další kombinace podobných klíčových slov, které se mohou hodit pro optimalizaci, jelikož jsou také velmi vyhledávané. Ubersuggest je velmi intuitivní a jednoduchý.

Do políčka (1) zadejte výchozí klíčové slovo, ze seznamu jazyků (2) zvolte možnost „Czech / Czechia”, jelikož vás zajímají pouze klíčová slova v češtině. Klikněte na tlačítko „Search”. Níže najdete ukázkové výsledky, které získáte po zadání klíčového slova „poznávací zájezdy ”:

Podobný seznam slov byste získali manuálním vyhledáváním následujících frází:

  •  „poznávací zájezdy a”
  •  „poznávací zájezdy b”
  •  „poznávací zájezdy c”

a tak dále, a vypsali si zobrazené návrhy. Aplikace Ubersuggest tuto činnost provede za vás.


4. Použijte nástroj Keyword.io: http://keywordtool.io


Tento nástroj funguje na stejném o principu, nabízí však ještě více předpřipravených návrhů klíčových slov. KeywordTool, stejně jako Ubersuggest, je co do ovládání velmi intuitivní.


Klíčové slovo, z něhož chcete při tvorbě návrhů vycházet, zadejte do políčka (1) a klikněte na tlačítko (2).
Výsledky budou vypadat takto:

 

5. Použijte nástroj Google Ads Plánovač klíčových slov

Google Ads Keyword Tool je další nástroj, který vám pomůže zvolit vhodná klíčová slova k optimalizaci. Pro začátek se přihlaste ke svému Google účtu a klikněte na tento odkaz nebo zadejte adresu: https://ads.google.com/intl/cz_cz/home/tools/keyword-planner/

Pro získání seznamu návrhů klíčových slov v horním menu klikněte Nástroje > Plánovač klíčových slov a zvolte Hledání nových klíčových slov pomocí frází, webu nebo kategorie.

Pak do políčka (1) zadejte výchozí klíčové slovo, např. „granule pro psy” a klikněte na tlačítko (2) „Získat výsledky”.

Výsledky, které se pak zobrazí v záložce Návrhy klíčových slov by měly vypadat takto:

Jak analyzovat klíčová slova z hlediska potenciální návštěvnosti webu?

Pokud máte kompletní seznam klíčových slov zpracovaný podle výše popsaných postupů, stačí zjistit objem jejich vyhledávání na Googlu. I tato data lze pomocí Google Ads KeywordTool ověřit. Na hlavní stránce Keyword planner zvolte možnost „Získání údajů o objemu vyhledávání a trendech” a do políčka zadejte klíčová slova, která plánujete ověřit, nebo nahrajte soubor se seznamem klíčových slov.

Pak stačí kliknout na tlačítko „Získat údaje o objemu vyhledávání”. Výsledky zobrazené v záložce Návrhy klíčových slov budou vypadat nějak takto:

Ve sloupci "Průměrný počet vyhledávání" se zobrazí průměrný počet vyhledávání pro danou frázi. Kromě toho, pokud kliknete na ikonku "přehled plánů" (vlevo), uvidíte prognózy na další rok.

Jak můžete vidět, některá klíčová slova mají sezónní charakter, což znamená, že jejich popularita závisí na ročním období (detailněji to bylo psáno v předchozím článku našeho seriálu o SEO: Jak na optimalizaci webových stránek pro vyhledávače?, kapitola Umístění stránek na Googlu, aneb stojí za to mít vysokou pozici na žebříčku výsledků?).

K čemu slouží údaje o průměrnému měsíčnímu vyhledávání, a jak byste s nimi měli nakládat? Podívejte se na náš příklad. Myslíte si, že okud se ve výsledcích vyhledávání ke klíčové frázi „poznávací zájezdy last minute” umístíte na prvním místě, znamená to, že vaše stránky navštíví 480 lidí měsíčně? Tak jednoduché to bohužel není.


Jaké faktory ovlivňují konkurenceschopnost klíčových slov?

Poslední, avšak klíčovou otázkou volby klíčových slov, je jejich konkurenceschopnost. Od ní se totiž odvíjí náklady na optimalizaci stránek a doba, kterou trvá, než se „vyšplhají” na danou pozici. Hodnocení konkurenceschopnosti klíčových slov vyžaduje určitou odbornou praxi v oblasti SEO. Na tomto místě se omezíme pouze na stručné vyjmenování faktorů, které konkurenceschopnost klíčových slov ovlivňují:

  • Kategorie - největší konkurence je v oborech, které přinášejí nejvyšší zisky, tedy ve financích, bankovnictví, pojišťovnictví apod.
  • Počet konkurentů - čím více stránek v dané oblasti existuje, čím více firem ve stejném oboru podniká, tím je dosažení lepších výsledků, než jaké má konkurence, složitější.
  • Úroveň optimalizace stránek konkurence - čím lépe optimalizované jsou stránky, které se pro dané klíčové slovo zobrazí, tím těžší bude prosadit se na vyšší pozici; o optimalizaci webu z hlediska SEO si můžete více přečíst zde:
  • Kvantita a kvalita externích odkazů na stránkách konkurence - čím více kvalitních odkazů naše konkurence na svých stránkách má, tím těžší pro nás bude boj o vyšší umístění mezi výsledky vyhrát.

 

Autor: Karol Soja
 

Vaše komentáře (0)
Redaktori WhitePress-u si vyhrazují právo odstranit urážlivé komentáře vůči jiným lidem, které obsahují vulgární slova nebo se netýkají témata.
Správcem osobních údajů je WhitePress s.r.o. se sídlem v Petrovicích u Karviné, Dolní Marklovice 392, Vaše osobní údaje jsou zpracovávány pro marketingové účely WhitePress s.r.o. a subjekty, které mají zájem uvádět na trh své vlastní zboží nebo služby. Marketingový cíl WhitePress s.r.o. zahrnuje komerční informace o konferencích a školeních souvisejících s obsahem publikovaným v části Znalostní báze.

Právním základem pro zpracování Vašich osobních údajů je legitimní účel sledovaný Správcem a jeho partnery (čl. 6 odst. 1 písm. F GDPR).

Uživatelé mají následující práva: právo požádat o přístup k jejich údajům, právo na jejich opravu, právo na vymazání údajů, právo na omezení zpracování a právo na přenos dat. Další informace o zpracování Vašich osobních údajů, včetně Vašich práv, naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.
Přečtěte si vše
  • Článek ještě nebyl komentován.
Správcem osobních údajů je WhitePress s.r.o. se sídlem v Petrovicích u Karviné, Dolní Marklovice 392, Vaše osobní údaje jsou zpracovávány pro marketingové účely WhitePress s.r.o. a subjekty, které mají zájem uvádět na trh své vlastní zboží nebo služby. Marketingový cíl WhitePress s.r.o. zahrnuje komerční informace o konferencích a školeních souvisejících s obsahem publikovaným v části Znalostní báze.

Právním základem pro zpracování Vašich osobních údajů je legitimní účel sledovaný Správcem a jeho partnery (čl. 6 odst. 1 písm. F GDPR).

Uživatelé mají následující práva: právo požádat o přístup k jejich údajům, právo na jejich opravu, právo na vymazání údajů, právo na omezení zpracování a právo na přenos dat. Další informace o zpracování Vašich osobních údajů, včetně Vašich práv, naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.
Czytaj całość
Doporučené články