Co znamená canonical? Na co se kanonické odkazy v SEO používají?

Rel = canonical je svým způsobem typ kompasu pro roboty Google. Díky nim můžeme zaměřit pozornost botů na URL adresy, které jsou pravděpodobně nejdůležitější, a zároveň se vyhnout duplicitě obsahu a kanibalizaci klíčových slov. Důkladná analýza vnitřní duplicity a hodnotných podstránek, které chceme zahrnout do indexování, je klíčem k úspěšné SEO optimalizaci a v budoucnosti - i k vysokým pozicím. Jak správně umístit tento příkaz a ... nepřehnat to?
Začněte vydělávat peníze ještě dnes.
Zaregistrujte se zdarma

Kanonický odkaz je prostě výraz pro meta tag, který je umístěn v sekci <head> webové stránky. Umožňuje hodnotit podstránky jako více a méně důležité, např. v případě online obchodů. Uvedením URL adres s originálním obsahem, s velkou obsahovou hodnotou atd. se vyhneme negativnímu hodnocení Google boty. Můžeme mít proto jistotu, že uvedená část obsahu nebude označena jako duplicitní na této webové stránce nebo na jiných stránkách.

Kanonický odkaz je indexován vyhledávačem. I když víme přesně určit kanonickou webovou stránku, Google bot může za takovou považovat jinou URL adresu, například kvůli jejímu výkonu nebo obsahu. Pokud si to chcete ověřit sami, je dobré použít nástroj Google Search Console:

Kanonická adresa definovaná uživatelem -> kanonická adresa vybrána Googlem

Jak fungují Google roboti - indexování

Během standardní návštěvy na vašem webu robot prohlíží všechny odkazy. Majitel webu o některých z nich ani nemusí vědět, zvláště pokud hloubková analýza nebyla nikdy svěřena odborníkům. Ale linků bude určitě více než podstránek. To vede k vnitřní duplicitě - pokud tato není správně diagnostikována v pravý čas, webstránka je vystavena snížené viditelnosti.

Jak zkontrolovat vnitřní duplicitu na svých stránkách? Můžete použít nástroj Siteliner. Díky němu dostanete za pár minut informace o tom, kam bychom měli vložit kanonický odkaz.

screen z wyszukiwarki siteliner

Za zmínku stojí, že mezi nejběžnější důvody vnitřní duplicity patří dvě verze stránek, např. HTTP a HTTPS nebo WWW a bez WWW. V takové situaci by bylo dobrým řešením použít přesměrování 301. Pokud však nemáte přístup k souboru .htaccess, můžete použít standard rel = canonical. Takto můžete dát Google botům jasný signál, který obsah je originální, a označit, že se má vložit do výsledků vyhledávání.

Domena: https://www.whitepress.cz

Canonical: <link rel ="canonical" href ="https://www.whitepress.cz" />

Kanonické odkazy by se neměly vytvářet v normální situaci, kdy chcete přesunout návštěvníka webu nebo naznačit vyhledávacímu nástroji, že podstránka je nyní k dispozici na jiné adrese. Indexování těchto odkazů může trvat mnohem déle.

Otázkou zůstává, zda kanonické odkazy vždy ovlivňují roboty? Ne nutně, protože nikdy nemůžeme získat úplnou záruku, že Google robot bude správně interpretovat zaznačené údaje. Bylo by však chybou nepoužívat tuto metodu, zejména proto, že ji většina správců webu používá každý den.


Je důležité zmínit, že tag rel = canonical je jen návrh. Jeho použití nezavazuje roboty vyhledávacích nástrojů k indexování pouze jedné námi označené stránky.

 

Anita Bonecka, SEO Expert, STRATEGICZNI.PL 


Kanonizace versus Přesměrování 301 - kdy je vhodné jejich použití?

Kanonizaci se vyplatí použít zejména v případě, že má být stránka viditelná pro uživatele, ale nechceme, aby byla zařazena do hodnocení - příkladem může být filtrování nebo seznam. Neměla by se však používat na nové stránky, protože nebyla navržena pro tento účel.

Na druhé straně, přesměrování 301 se vyplatí použít zejména tehdy, pokud by stránka neměla být pro uživatele viditelná. Stálé přesměrování z jedné adresy na druhou jsou zvláště vhodné, když změníme verzi stránky, t. j. přesuneme stránku na nové místo nebo upravíme celou strukturu odkazů. Je však třeba si uvědomit, že přesměrování 301 není vždy možné v důsledku struktury webového serveru nebo CMS. V této situaci by byl rel = canonical určitě lepším řešením.

Kanonický odkaz na třídících stránkách - proč je tak důležitý?

V případě stránek vyhledávače nebo větších internetových obchodů se dobré spravování webových stránek neobejde bez použití kanonických odkazů. Pokaždé, když uživatel seřadí produkty podle určitých parametrů, změní se URL adresa stránky, ale obsah zůstane stejný. Toto je nejjednodušší příklad duplicity, s nimiž si spoustu webů prostě neumí poradit.

Co v tomto případě udělat? Je třeba poukázat na nejdůležitější link, pokud možno ten, který odkazuje na kategorie tříděných výrobků. Mějme na paměti, že pokud optimalizujeme webovou stránku, která je internetovým obchodem nebo vyhledávačem, nikdy bychom neměli používat přesměrování 301 zmíněné ve výše uvedeném příkladu!

Podobný problém se týká stránek s výrobky v kategoriích, pokud pro ně nelze nastavit čísla 1, 2, 3 atd. Tyto výrobky by měly dostat canonical na hlavní stránku kategorie. Můžeme si však zvolit i jiné postupy. Vše záleží na tom, jakého účinku se snažíme dosáhnout. I když Google zpracovává stránkování a rozpoznává, že jde o další stránky produktů, problémem je, pokud je na každé stránce stejný popis kategorie. Čím je tedy obsah hodnotnější a věcnější, tím lépe!

Zda jsou toto jediné problémy s duplicitou na webových stránkách internetového obchodu? Bohužel ne. Co když existuje škála výrobků s rozdílem pouze v barvě nebo velikosti? V tomto případě můžete vytvořit jeden hlavní popis a nastavit canonical z ostatních produktů na nejdůležitější podstránku.

Nejlepším řešením v takové situaci by však bylo vytvořit jedinečný popis každého produktu.

screen ze strony dekoral farba srebrzysta szarość

Zdroj: https://www.castorama.pl/farba-dekoral-voice-of-color-srebrzysta-szarosc-2-5-l-1-id-1109181.html

screen z dekoral kwitnąca magnolia

Zdroj: https://www.castorama.pl/farba-dekoral-voice-of-color-kwitnaca-magnolia-2-5-l-1-id-1109121.html

Kromě toho je třeba poznamenat, že domovská stránka pro konkrétní kategorii by měla mít podrobnější popis, povinný unikátní název, meta popis, jakož i kanonický odkaz. V případě stránkovaných stránek - přesně naopak, neměly by tam být žádné rozsáhlé popisy. Pokud chceme indexování zcela zablokovat, nejbezpečnějším řešením je umístění tagu noindex do sekce <head>, který ji zcela vyloučí z vyhledávacího nástroje. Mějte na paměti, že pokud uvádíte kanonickou stránku, stále by to měla být adresa, která již byla indexována. Pouze v tomto případě budou informace správně interpretovány.


Jedním z příkladů použití canonical je např. stránka kategorie při třídění podle ceny:

 

https://www.sklep.pl/kategoria-xxx

 

https://www.sklep.pl/kategoria-xxx/?sort=price

canonical dla obu <link rel="canonical"

href="https://www.sklep.pl/kategoria-xxx" /> "

 

- Anita Bonecka, SEO Specialistka v  STRATEGICZNI.PL 


Jak řešit externí duplicitu?

Krádež obsahu je bohužel velmi častým jevem. I když se to stává prakticky na všech typech webových stránek, pro obchody s popisy produktů je to nejvíce nepříjemné. Kopírování popisů z webových stránek výrobců je běžnou praxí, kdy se distribuční síť výrobků skutečně rozšíří. Pro takový obsah stojí za to nastavit canonical s datem vytvoření záznamu.

Pokud však používáme obsah z jiné stránky, měli bychom na naši podstránku dát canonical s její adresou, aby přijatý obsah nebyl indexovaný z naší stránky.

Zdroj: https://youtu.be/

Proč je kanonizace tak důležitá?

Interpretace údajů na stránce - její struktura, hierarchie a obsah - je klíčová pro dlouhodobý úspěch s umístěním stránky. Pokud Google robot zjistí, že na našem webu existuje duplikát, může rychle snížit její pozici nebo nám uložit pokutu.

Platné kanonické označení může rychleji nasměrovat pozornost robotů na cenné odkazy, takže jsou rychleji indexovány. Síla odkazů není rozptýlena na několik adres a můžeme lépe kontrolovat obsah sdílený s uživateli ve vyhledávacím nástroji.

Měli bychom však pamatovat na to, že pokud máme soubor robots.txt, nemusíme umisťovat kanonické odkazy. A konkrétně bychom neměli uvádět adresy, které jsou blokovány v souboru robots.txt nebo indexovány pomocí noindex. Je však třeba mít také na paměti, že pro duplicitní stránky je lepší vytvořit canonical, než je blokovat v souboru robots.txt.

Neměli bychom to však přehánět, t. j. neměli bychom kanonizace používat příliš mnoho. A pokud kanonizaci chceme přee používat často, je potřeba ji implementovat jasně a logicky - nezapomeňte, že stránka by měla mít jedinečný obsah. cVytvořme ho tedy co nejvíce.

Přenáší canonical sílu na SEO?

Odpověď je ano. Kanonizace totiž umožňuje konsolidovat signály z odkazů na duplicitní nebo podobné stránky. Toto optimalizuje výkon vyhledávacích nástrojů, protože údaje na každé stránce jsou sloučeny do jedné URL adresy.

Jak na stránce implementovat kanonický odkaz?

Do celého procesu můžeme vložit hodně práce, ale ... pokud kanonizaci nesprávně implementujeme, je to jen ztráta času. Nesprávné meta údaje nebudou při umístění webu velmi důležité. Jak tedy vypadá implementace kanonizace? Jak jsme již uvedli, nejprve musíte provést analýzu pomocí vyhrazených nástrojů a pak umístit tagy do části <head> na stránce.

Implementace kanonického atributu se nezdá být složitá, zejména pokud je za optimalizaci zodpovědný zkušený webmaster. Je však stále třeba zkontrolovat, zda byly provedeny aktivity správně, co můžeme udělat např. pomocí nástrojů pro skenování stránek, jako například Screaming Frog nebo Search Consol. Takový nástroj za pár minut "vyplivne" všechny výsledky a uvede, zda je implementován kód platný.


Nezapomeňte, že označení kanonických stránek není totéž jako jejich přesměrování. Samotné umístění tagu rel = canonical do kódu stránky nezaručuje, že Google boti jej interpretují správně. Proto dobrou praktikou každého SEO specialisty je pravidelné sledování funkce Google Search Console. Na ploše "INDEX STATUS REPORT -> excluded" často najdeme spoustu cenných informací, např. "Duplikát, vyhledávač Google vybral jinou kanonickou stránku než uživatel." Informuje nás, že některé kanonické tagy nevykonávají svou funkci správně a měli bychom zvolit jiný přístup k problému duplicity obsahu na našich stránkách.

 

Bartosz Czerniakowski, SEO Expert pre LiveChat


Užitečné tipy:

  • Mějte na paměti, že kanonické linky jsou důležité, ale nepřehánějte to s jejich množstvím.
  • V případě jakýchkoliv pochybností o tom, zda byl daný obsah již kanonizován, použijte klávesovou zkratku CTRL + U a vyhledejte v části head <link rel = "canonical" href = "" >.
  • Používejte kanonizaci pouze v souvislosti s obsahem, který je pro vás velmi důležitý. Předpisy a zásady ochrany osobních údajů, které definují vztahy mezi portálem a uživateli, nevyžadují kanonické odkazy.
  • Vždy, když existuje možnost implementace přesměrování 301, využijte ji.

Pokud vám tyto informace stále nestačí ... na našem blogu  si můžete přečíst další články o umístění stránek ve vyhledávači.

Vaše komentáře (0)
Redaktori WhitePress-u si vyhrazují právo odstranit urážlivé komentáře vůči jiným lidem, které obsahují vulgární slova nebo se netýkají témata.
Správcem osobních údajů je WhitePress s.r.o. se sídlem v Petrovicích u Karviné, Dolní Marklovice 392, Vaše osobní údaje jsou zpracovávány pro marketingové účely WhitePress s.r.o. a subjekty, které mají zájem uvádět na trh své vlastní zboží nebo služby. Marketingový cíl WhitePress s.r.o. zahrnuje komerční informace o konferencích a školeních souvisejících s obsahem publikovaným v části Znalostní báze.

Právním základem pro zpracování Vašich osobních údajů je legitimní účel sledovaný Správcem a jeho partnery (čl. 6 odst. 1 písm. F GDPR).

Uživatelé mají následující práva: právo požádat o přístup k jejich údajům, právo na jejich opravu, právo na vymazání údajů, právo na omezení zpracování a právo na přenos dat. Další informace o zpracování Vašich osobních údajů, včetně Vašich práv, naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.
Přečtěte si vše
  • Článek ještě nebyl komentován.
Správcem osobních údajů je WhitePress s.r.o. se sídlem v Petrovicích u Karviné, Dolní Marklovice 392, Vaše osobní údaje jsou zpracovávány pro marketingové účely WhitePress s.r.o. a subjekty, které mají zájem uvádět na trh své vlastní zboží nebo služby. Marketingový cíl WhitePress s.r.o. zahrnuje komerční informace o konferencích a školeních souvisejících s obsahem publikovaným v části Znalostní báze.

Právním základem pro zpracování Vašich osobních údajů je legitimní účel sledovaný Správcem a jeho partnery (čl. 6 odst. 1 písm. F GDPR).

Uživatelé mají následující práva: právo požádat o přístup k jejich údajům, právo na jejich opravu, právo na vymazání údajů, právo na omezení zpracování a právo na přenos dat. Další informace o zpracování Vašich osobních údajů, včetně Vašich práv, naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.
Czytaj całość
Doporučené články