Kolik stojí dobrý text?

Vyplatí se investovat do dobrého textu – to je evangelium obsahového marketingu. A vůbec to není vtip, ve světě, ve kterém každé následné vylepšení algoritmu Google má za úkol identifikovat a propagovat kvalitu ve výsledcích vyhledávání. Dobře napsané texty, které uživatelé pokládají za hodné přečtení, nejsou více pouze záležitostí PR. Jde o případ být či nebýt zobrazen ve výsledcích vyhledávání. OK, takže potřebujete investovat do textů – otázkou ale je: kolik? Kolik to vlastně stojí?
Začněte vydělávat peníze ještě dnes.
Zaregistrujte se zdarma

Otázka položená v úvodu je téměř stejná, jako otázka kolik stojí výstavba fotbalového stadionu. Pět tisíc míst nebo šedesát pět tisíc? S krytou tribunou nebo bez ní? S podzemním parkovištěm? S vyhřívaným hřištěm nebo tradičním? A tak dále ... A samozřejmě totéž platí pro copywriting.

„Cenová kalkulace textů se provádí na individuální bázi – volejte nebo pošlete e-mail.”

Získat rychlý a spolehlivý odhad není tak jednoduché, i když hned na začátku specifikujeme, že chceme vysoce kvalitní content marketingový text, řekněme o rozsahu pět tisíc znaků (s mezerami). Mluvíme o textech, které obsahují užitečné informace, napsané odborníky a které mají pro čtenáře hodnotu, ne o běžných textech psaných výhradně pro účely SEO. Tato specifikace však stále není dostatečně přesná. Například, pokud někdo potřebuje dobrý příspěvek na blog o rodičovství, cena je nepochybně nižší, než SEO text zabývající se diskusí řekněme o materiálové vědě.

Co ovlivňuje cenu textu?

  • délka textu
  • termín odevzdání
  • tematická oblast
  • autorovy zkušenosti a reputace

Agentury pro copywriting a freelanceři jsou si toho velmi dobře vědomi a za každou cenu se vyhýbají zveřejnění, dokonce jen příkladu rozsahu cen na svých webových stránkách. Takže, pokud zadáme příslušné fráze pro copywritingové služby do vyhledávače Google, namísto reálných cen se na prvních třech stránkách zobrazí webové stránky, kde záložka "cena" obsahuje fráze jako "pošlete nám požadavek", "cenová kalkulace na individuální bázi" nebo "odborné publikace – individuální kalkulace, prosíme zavolejte nám na uvedené číslo nebo nám pošlete e-mail s detailním popisem požadovaného textu ".

I když to může být trochu nepříjemné, zvláště pokud působíme v jednom z dražších odvětví, má to dobrý důvod. Jeden text může být velmi odlišný od druhého, a také existuje řada faktorů, které mají značný vliv na finální cenu. Hodně také záleží na tom, jak podrobný průzkum je potřebný na přípravu textu, a zda autor bude muset najít potřebné zdroje sám nebo může použít zdroje poskytnuté klientem. Takže cenotvorba bude záviset od autora, nebo od toho, kolik si autor myslí, že je jeho práce hodná. Pokud autor není v byznysu nováčkem a má bohaté portfolio provedených prací pro důležitých klienty, může si stanovit vyšší cenu než jiní copywriteři. Totéž platí pro odborníky na určitou oblast, kteří si určitě přidají na ceně, kvůli svým odborným znalostem.

Takže kolik stojí dobrý odborný článek? Rozhodl jsem se zkusit to zjistit. Chtěl jsem vědět, jaký je cenový rozsah, ale nechtěl jsem posílat žádost o vytvoření cenové nabídky – nechtěl jsem, aby někdo ztrácel čas s přípravou nabídky, která by nikam nevedla.

Bude to aspoň tolik, ale mohlo by to být o mnoho více.

Takže jsem se podíval na internet. Ukázalo, že v nabídce existuje obrovské množství služeb a počet copywriterských webových stránek je skutečně působivý. Prohlédl jsem si pár webových stránek z prvních výsledků vyhledávání Google. Nakonec jsem našel webové stránky s cenami, ale v každém jednom případě bez výjimky to byly příklady cen, s dodatkem, že každá práce se i tak posuzuje individuálně.

Výsledky mé analýzy uvádím níže. Zahrnul jsem tu nabídky, které nejvíce odpovídaly jasně definované copywriterské práci (všechny částky jsou v čistém, ke kterým musí být připočtena DPH):

  • „Odborný článek na téma” – 120 Kč za tisíc znaků
  • „Informativní článek” (hmm... nejsem si jistý, co by toto mohlo zahrnovat) – 490 Kč za stranu (v tomto případě to bylo 1600 znaků)
  • „Článek na téma/Blog” – od 150 do 190 Kč za tisíc znaků
  • „Odborný článek” (až do 10 000 znaků) – od 1 800 Kč za stranu
  • „Článek” – od 2,5 Kč za slovo
  • „Odborný text” – 1 110 Kč za tisíc znaků
  • „Odborný článek napsaný odborníkem v daném oboru” – od 5 000 Kč (bohužel délka textu nebyla uvedená)
  • „Novinářský článek na jakékoliv téma vyžadující si průzkum” – od 4 300 Kč za stranu (1800 znaků s mezerami)
  • „Odborný informativní, sponzorovaný nebo reklamní článek” – 860 Kč za 1000 znaků
  • „Článek vyžadující si průzkum” – od 6 000 Kč v čistém
  • „Odborný článek” – od 850 Kč za tisíc znaků

Jak vidíte, ceny jsou uvedeny v rozsahu různých jednotek, což může být trochu matoucí. Ve většině případů se cena udává za tisíc znaků s mezerami, ale existují také ceny za stranu (obvykle 1800 znaků – takzvaná normostrana – buďte však opatrní, pro některé copywritery strana může znamenat například 2500 znaků). Někteří prostě uvedou cenu za článek, někdy uvedou počet znaků, ale někdy i ne.

Metodika:

  • porovnání různých nabídek
  • kalkulace ceny za tisíc znaků
  • zjištění průměru pro všechny výsledky

Výsledek:

  • průměrná cena za 1000 znaků je okolo 1 600 Kč

Abychom usnadnili srovnání, přepočítal jsem všechny nabídky, abych získal cenu za tisíc znaků (pokud by cena byla za článek, předpokládám, že by byl kolem 5000 znaků dlouhý). Tento výpočet mi poskytl následující série čistých částek (v Kč) za tisíc znaků s mezerami: 120, 306, 150, 190, 1 800, 346, 1 110, 5 000, 2 389, 860, 6 000, 850. Předposlední cenový odhad je výjimečně vysoký, ale copywriter měl působivé portfolio seriózních dlouhodobých klientů.

Rozdíl mezi cenami je značný. Jako čistokrevný statistik jsem vyhodil periferní částky 120 Kč a 6 000 Kč. Výsledkem je, že nyní víceméně víme, že cenu, kterou bychom potřebovali zaplatit za text obsahující tisíc znaků je – kolem 1 300 Kč (mějte však na paměti, že cenový odhad je vždy minimální). Takže průměr je kolem 1 600 Kč za tisíc znaků. Za předpokladu, že náš text obsahuje kolem 5000 znaků, celková částka se bude pohybovat kolem 8 000 Kč v čistém za dobrý odborný článek.

Takže cena dobrého článku je…

Na základě mého průzkumu se zdá, že 8 000 Kč v čistém je průměrná cena, kterou musíte zaplatit za 5000 znaků dobrého a kvalitního textu napsaného odborníkem. Ale měli bychom si zapamatovat, že jsou to velmi opatrné odhady a finální cena může záviset na různých proměnných. Tedy odpověď na otázku, kolik stojí dobrý text je: "kolem 8 000 Kč v čistém, i když to skutečně může být tolik, kolik si řekne copywriter po ohodnocení práce."

Je také třeba poznamenat, že některé nabídky indikují možnost získání slev a bonusů – týká se to obvykle rozsáhlých nebo pravidelných zadání, případně delších textů. Také jsem narazil na zajímavou možnost: cena zahrnovala napsání dvou článků, z nichž druhý by byl odpovědí na komentáře zveřejněné k prvnímu článku.

Hlavním problémem v poněkud komplikovaném výše uvedeném souhrnu je, že i když v každé nabídce jsou uváděny ceny za nejdražší články (nazývané specializované, odborné nebo tematicky zaměřené...), stylistická kvalita a obsah článků se mohou enormně lišit.

Levné, dobře napsané texty? Dost nemožné.

Na závěr jedno důležité odbočení. Když čtete popisy na webu, které vám doporučují použít copywritingové služby, může vám spadnout čelist. V jedné z analyzovaných nabídek první věta nedávala "díky" gramatice smysl a interpunkce v celém odstavci porušovala všechna pravidla ... Není třeba říkat, že to platilo převážně pro stránky nabízející nejlevnější služby. Ale to je už téma na úplně jiný článek.


PZ.

Vaše komentáře (0)
Redaktori WhitePress-u si vyhrazují právo odstranit urážlivé komentáře vůči jiným lidem, které obsahují vulgární slova nebo se netýkají témata.
Správcem osobních údajů je WhitePress s.r.o. se sídlem v Petrovicích u Karviné, Dolní Marklovice 392, Vaše osobní údaje jsou zpracovávány pro marketingové účely WhitePress s.r.o. a subjekty, které mají zájem uvádět na trh své vlastní zboží nebo služby. Marketingový cíl WhitePress s.r.o. zahrnuje komerční informace o konferencích a školeních souvisejících s obsahem publikovaným v části Znalostní báze.

Právním základem pro zpracování Vašich osobních údajů je legitimní účel sledovaný Správcem a jeho partnery (čl. 6 odst. 1 písm. F GDPR).

Uživatelé mají následující práva: právo požádat o přístup k jejich údajům, právo na jejich opravu, právo na vymazání údajů, právo na omezení zpracování a právo na přenos dat. Další informace o zpracování Vašich osobních údajů, včetně Vašich práv, naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.
Přečtěte si vše
  • Článek ještě nebyl komentován.
Správcem osobních údajů je WhitePress s.r.o. se sídlem v Petrovicích u Karviné, Dolní Marklovice 392, Vaše osobní údaje jsou zpracovávány pro marketingové účely WhitePress s.r.o. a subjekty, které mají zájem uvádět na trh své vlastní zboží nebo služby. Marketingový cíl WhitePress s.r.o. zahrnuje komerční informace o konferencích a školeních souvisejících s obsahem publikovaným v části Znalostní báze.

Právním základem pro zpracování Vašich osobních údajů je legitimní účel sledovaný Správcem a jeho partnery (čl. 6 odst. 1 písm. F GDPR).

Uživatelé mají následující práva: právo požádat o přístup k jejich údajům, právo na jejich opravu, právo na vymazání údajů, právo na omezení zpracování a právo na přenos dat. Další informace o zpracování Vašich osobních údajů, včetně Vašich práv, naleznete v našich zásadách ochrany osobních údajů.
Czytaj całość
Doporučené články